torsdag 27 juni 2013

Halland, Cityfestival, Västerås Pride, NOVU och Almedalen

Efter förra veckans budgetfullmäktige har nu semesterlugnet börjat lägga sig över stadshuset. För min egen del väntar ytterligare en intensiv vecka innan semestern med familjen kan börja.


Jag har nu nyss kommit hem efter en tvådagarsresa till Halmstad tillsammans med en stor delegation av ledande företrädare för kommuner och landsting i Västmanland för att studera hur övergången från landsting till regionkommun har fungerat i Halland.

Mot slutet av veckan väntar Västerås cityfestival och Västerås Pride. Personligen kommer jag medverka för moderaterna och Västeråsalliansen bland annat genom att delta i den skoldebatt som arrangeras under Västerås Pride.

På lördag inleds årets upplaga av NOVU – den nordiska vänortsveckan för ungdomar. I år äger arrangemanget rum i Västerås. NOVU-veckan är fylld med aktiviteter för cirka 80 ungdomar från Västerås vänorter – Randers, Ålesund, Lahti och Akureyri. Parallellt med ungdomsarrangemanget pågår också ett utbyte mellan politiker och tjänstemän inom kultur- och fritidsområdet från våra vänorter under vilket jag kommer medverka lördag till måndag.

På måndag kväll byts Västerås mot Visby och Almedalsveckan. Under tisdagen kommer jag bland annat delta kring de seminarier som Mälardalsrådet står som värd för. Det är viktigt att vi från Västerås är närvarande och aktiva på den storregionala arenan.

Under onsdagen kommer skolan vara mitt fokus. Jag kommer bland annat sitta med i panelen i ett seminarium under rubriken ”Framtidens välfärd föds i innovationen”. Jag ser också fram mot att lyssna på Fredrik Reinfeldts Almedalstal framåt kvällen.

Torsdagen blir min sista dag i Visby innan jag på kvällen tar färjan tillbaka till fastlandet och hem till familjen.



Inga kommentarer: