I debatten som rasar om betyg i årskurs 4 framkommer en
del märkliga argument från betygsmotståndarna. Jag kan inte hålla mig från att
kommentera några av dessa.
Ofta framställs det som om att införa betyg i årskurs 4 vore
att genomföra ett nytt betygsssytem. Det vill jag med bestämdhet hävda att det
inte är. Det innebär en tidigareläggning av betygsgivningen inom
ramen för det nuvarande betygssystemet.
Inom läroplanen för grundskolan finns kursplaner där
centralt innehåll och kunskapskrav för respektive ämne är uppdelat stadievis,
dvs åk 1-3, 4-6 respektive 7-9. Kunskapskraven för årskurs tre anges som ”godtagbara
kunskaper i slutet av årskurs tre”. För årskurs 6 och 9 anges däremot kunskapskrav
för de olika betygsnivåerna E, C och A. Det innebär att undervisningen för
årskurs 4 redan bedrivs mot de kunskapskrav som anges för årskurs 6, vilket
rimligen innebär att elever i årskurs 4 redan idag bedöms utifrån de
kunskapskrav som gäller för de olika betygsstegen i årskurs 6.
Idag finns dessutom ett krav på att skolan ska utfärda skriftliga
omdömen till elever i de årskurser där betyg inte ges. Där ska skolan enligt
skollagen ”ge omdömen om elevens kunskapsutveckling i
förhållande till kunskapskraven”. Sammantaget innebär införande av betyg
i årskurs 4 inte någon dramatisk förändring, utan är snarare en logisk följd av
läroplanens och kursplanernas utformning.
Vidare framställs det ofta
som om betyg i årskurs 4 skulle öka arbetsbelastningen för lärarna. Jag har
svårt att förstå det argumentet eftersom kravet på att upprätta en individuell
utvecklingsplan med skriftliga omdömen samtidigt skulle försvinna. Snarare är
det så att dagens ordning bör vara mer krävande.
Slutligen kommer vi till diskussionen
om vilket forskningsstöd som finns för tidigare betyg. Här tror jag att båda
sidorna är lika goda kålsupare av det enkla skälet att det är tämligen svårt
att slå fast effekterna av att ge betyg tidigare. Företrädare för kungliga
vetenskapsakademin gick nyligen ut i en debattartikel i DN och hävdade att
forskningsstödet för tidigare betyg var svagt.
Det är då viktigt att komma
ihåg att den naturvetenskapliga forskningen skiljer sig från den
samhällsvetenskapliga. Inom naturvetenskapen är idealet att kunna göra experiment
som också ska kunna återupprepas. Inom den samhällsvetenskapliga forskningen är
detta i praktiken väldigt svårt då studieobjekten är under ständigt förändring
och dessutom påverkas av ett stort antal omgivande faktorer. Det innebär att om
man utgår från den kungliga vetenskapsakademins måttstock är det nog få saker
inom skolan som har vetenskapligt stöd. Även om man utgår från en samhällsvetenskaplig måttstock är det tämligen svårt att rensa effekterna av betyg från effekterna av en rad andra faktorer som har betydelse för skolans resultat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar