torsdag 5 februari 2009

Äntligen...

Igår blev det äntligen klart att Ryanair startar två nya flyglinjer från Västerås flygplats. Jag är övertygad om att båda linjerna kommer att gå bra. Barcelona har naturligtvis i sig själv en enorm dragningskraft - men från flygplatsen Girona är det inte heller särskilt långt till den franska gränsen och en region som Languedoc-Roussillon med städer som Montpellier och Perpignan.

Även den andra nya destinationen, Düsseldorf, är intressant eftersom staden ligger kanske Europas mest tätbefolkade område. Det innebär att vi västeråsare får närmare till en central och viktig del av Europa, men också att många tyskar och holländare får mycket närmare till oss.

Dessa nya linjer har varit efterlängtade. Västerås flygplats kan ha en mycket stor regional betydelse. Men det förutsätter naturligtvis bra flyglinjer. Jag hoppas därför på mer! Jag ser fram mot att Ryanair startar linjer till Milano/Bergamo och Paris. Jag hoppas också att Wizzair kan starta flygningar till Budapest. Utöver detta skulle jag gärna se ett par dagliga flyg till Amsterdam/Schiphol för att därifrån kunna nå interkontinentalflyg och en stor mängd mindre flygplatser i Frankrike, Tyskland och Storbrittanien. Jag håller tummarna för det!!!

Inga kommentarer: